سراب بازار خرسی

در حال حاضر Realized Price قیمت ۲۱,۷۰۰ هزار دلار را نشان می‌دهد و قیمت اسپات بیتکوین در  ۲۱,۳۰۰ هزار دلار، زیر سطح Realized Price قرار دارد.
در فاز خرسی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ قیمت به مدت ۱۴۰ روز زیر سطح Realized Price نوسان داشت که در مقایسه با فاز خرسی کنونی که تنها ۳۶ روز از آن سپری شده، بیشتر است؛ بنابراین همانطور که در گزارش شماره ۲۸ به آن اشاره شد، برای انباشت مدت زمان بیشتری نیاز است.

در این گزارش، از دیدگاه آنچین دلایل کاهش قیمت در این هفته را بررسی خواهیم کرد و به معیارهایی خواهیم پرداخت که برای تشخیص بازگشت روند باید به آن ها توجه داشت.


🔔 در کنار هرکدام از معیار‌های بررسی شده در این گزارش، پیشنهادهایی برای تنظیم هشدار آن معیار قرار داده شده است؛ تا شما بتوانید سطوح مهم و تغییر جهت بازار یا شبکه را آسان‌تر تشخیص دهید.هر کاربرGlassnode می‌تواند در Glassnode Studio، هشدار مورد نظر خود را تنظیم کند.

بازگشت دوباره زیر سطح Realized Price

قیمت بیتکوین از سطح Realized Price به پایین حرکت کرده و هم اکنون دو معیار دیگر به عنوان حمایت در زیر قیمت قرار دارند. معیار Delta Price  و Balanced Price از معیارهای شناخته‌شده آنچین هستند که در کف‌های قیمتی هر فاز خرسی با قیمت تلاقی پیدا می‌کنند.

قیمت بیتکوین از سطح Realized Price به پایین حرکت کرده و هنوز دو معیار دیگر به عنوان حمایت در زیر قیمت قرار دارند. معیار Delta Price  و Balanced Price از معیارهای شناخته‌شده آنچین هستند که در کف‌های قیمتی هر فاز خرسی با قیمت تلاقی پیدا می‌کنند.

·معیار Delta Price (🟣) به عنوان ابزاری 'نیمه فاندامنتال و نیمه تکنیکال' شناخته می‌شود و اختلاف بین Realized Price(میانگین قیمت خرید) و میانگین قیمت تمام روزهای معاملاتی بیتکوین است. این معیار در چند فاز خرسی گذشته، هنگام تشکیل کف قیمتی در نقش حمایت ظاهر شده و در حال حاضر قیمت ۱۳,۷۶۰ دلار را نشان می‌دهد

·معیار Balanced Price (🔵) از اختلاف میان Realized Price ( میانگین قیمت خرید) و آن قیمتی که بیتکوین هنگام خرج شدن داشته، به دست می‌آید. این معیار را می‌توان به عنوان 'ارزش عادلانه' بیتکوین در نظر گرفت؛ زیرا اختلاف میان قیمتی که برای بیتکوین پرداخت شده و قیمتی که در آن خرج شده است، مشخص می‌کند. این معیار در حال حاضر قیمت ۱۷,۱۸۰ دلار را نشان می‌دهد.

نمودار زیر، شباهت‌ بازار خرسی فعلی و تشکیل کف قیمتی در بازه زمانی ۲۰۱۸ - ۲۰۱۹ را مشخص کرده است.

Live Advanced Workbench

فرصتی برای توزیع بیتکوین ها


نمودار زیر شدت انباشت گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران بازار را به تفکیک حجم کیف‌پول این گروه‌ها مشخص کرده و فاز انباشت و توزیع این افراد را نشان می‌دهد. با توجه به افزایش نسبی قیمت در میانه ماه ژوئن، دو فاز مجزا تشکیل شده است:

· فاز اول  🟡: پس از سقوط قیمت به زیر قیمت ۲۰ هزار دلار، میگوها (افرادی که کمتر از ۱ بیتکوین دارند) و نهنگ‌ها( افرادی که به جز صرافی‌ها و ماینرها بیش از ۱۰ هزار بیتکوین دارند) به طور خالص انباشت می‌کردند و در همین حال دیگر گروه‌های  سرمایه‌گذار اغلب در حال خرج کردن بیتکوین‌های خود بودند.

· فاز دوم  🔴: پس از این که قیمت از سطح Realized Price عبور کرد، سرمایه‌گذاران مختلف از فرصت استفاده کرده و بیتکوین‌های خود را خرج کردند. گروه‌ میگو‌ها که در فاز قبلی انباشت پیوسته‌ای داشتند، در این فاز غالباً توزیع‌کننده و یا خرج کننده بیتکوین‌های خود بودند.

از این جهت، افزایش قیمت اخیر سبب توزیع بیشتر بیتکوین‌ها و در نتیجه ایجاد فشار فروش بیشتر از طرف سرمایه‌گذاران مختلف شد.

Live Professional Metric in the Engine Room

مشاهده میزان تقاضا از طریق فعالیت شبکه

با کمک اصول عرضه و تقاضا می‌توان دریافت که  رالی صعودی اخیر به دلیل همراه نشدن تقاضای جدید با عرضه، نتوانست باعث افزایش فعالیت در سراسر شبکه شود.

بررسی تعداد آدرس‌های جدید در شبکه، معیار مناسبی برای شناخت میزان فعالیت در شبکه است. اگر تعداد آدرس‌های جدید اضافه شده به شبکه را به صورت روزانه مشاهده کنیم، به علت نوسانات بسیار تشخیص روند را مشکل خواهد ساخت، بنابراین میانگین ماهانه این معیار را با میانگین سالانه آن مقایسه می‌کنیم تا تغییرات ایجاد شده در هیجانات افراد را به خوبی مشاهده کرده و میزان فعالیت کاربران شبکه را بسنجیم.

· آغاز فاز خرسی🔴: همراه با سقوط قیمت در ATH آوریل ۲۰۲۱، میانگین ماهانه آدرس‌های جدید ناگهان به زیر میانگین سالانه سقوط کرد. از دیدگاه میزان فعالیت شبکه، بازار خرسی در این بازه زمانی آغازه شده است.

· شروع تقاضای جدید 🟢: پس از روند خنثی طولانی مدت، میانگین ماهانه آدرس‌های جدید شبکه با جهشی ناگهانی از میانگین سالانه عبور کرد و به عنوان افزایش تقاضای جدید برای بازار بسیار امیدوارکننده بود.

🟡 پس از عبور قیمت از سطح Realized Price و سپس بازگشت دوباره به زیر این سطح، میانگین ماهانه آدرس‌های جدید هنوز هم زیر میانگین سالانه قرار دارد‌. طبق این الگو کاربران هنوز تقاضای کافی برای فعالیت در شبکه ندارند‌.


🔔 پیشنهاد برای تنظیم هشدار: در صورتی که معیار New Adresses (30D) از سطح ۴۰۸ هزار آدرس ( 365 SMA) عبور کند، به معنای افزایش تقاضا برای فعالیت در شبکه خواهد بود.

Live Advanced Workbench

با مشاهده درآمد ماینرها از کارمزد تراکنش‌ها نیز می‌توان دریافت که برای فضای بلاک‌های بیتکوین چه میزان تقاضا وجود دارد و با بررسی شلوغی شبکه میزان رقابت برای قرارگرفتن تراکنش در هر بلاک مشخص می شود.

· کمبود تقاضا🔴: مراحل اول فاز خرسی معمولا با کاهش ناگهانی درآمد ماینرها همراه است. در نمودار زیر محدوده تا ۵٪ تا ۲.۵٪ به عنوان میزان تقاضای بالا به سمت تقاضای پایین مشخص شده است.

· افزایش تقاضا🟢: از طرف دیگر، حرکت این معیار از ۲.۵٪ تا ۵.۰٪ نشانه‌ی مثبتی برای افزایش تقاضای کاربران برای فعالیت در شبکه است.
در حال حاضر این معیار نشان می‌دهد که تقاضا برای فضای بلاک‌ها اندکی افزایش پیدا کرده است. این معیار ساده به نظر می‌رسد اما بررسی میزان کارمزد پرداخت شده در شبکه معیار مناسبی برای محاسبه میزان تقاضای کاربران شبکه است.


🔔 پیشنهاد تنظیم هشدار: در صورتی که معیار Percent Miner Revenue From Fees(30D) از سطح ۲.۵٪ به بالا عبور کند، به نشانه‌ی افزایش تقاضای کاربران برای فعالیت در بازار خواهد بود.

Live Chart

با بررسی تراکنش‌های کوچک می‌توان میزان فعالیت سرمایه‌گذاران خرد را ارزیابی کرد. نمودار زیر میانگین ۹۰ روزه تراکنش‌هایی را مشخص کرده که کمتر از  ۱۰ هزار دلار حجم دارند.

با فرض اینکه تراکنش‌های کوچک به سرمایه‌گذاران خرد تعلق دارند، میانگین ۹۰ روزه این نمودار هیجانات غالب بر بازار را به خوبی مشخص خواهد کرد.

فازهای صعودی طولانی مدت 🟩 برای سرمایه‌گذاران خرد جذاب هستند و این افراد تمایلی  کمتری به فازهای نزولی 🟥 نشان می‌دهند. بنابراین با مشاهده روند حجم این تراکنش‌ها می‌توان جو روانی بازار را ارزیابی کرد.

با حرکت صعودی اخیر تا ۲۴.۴ هزار دلار، در حجم  تراکنش‌‌ سرمایه‌گذاران خرد و میزان تقاضای آن‌ها تغییری ایجاد نشد 🟦. این الگو از شواهد دیگری مبنی بر ضعف رالی صعودی اخیر خبر می دهد.

Live Professional Chart

با بررسی حجم دلاری واردشده و خارج‌شده از صرافی‌ها، میان رفتار چرخه‌ای قیمت بیتکوین و حجم ورودی 🟥 و خروجی 🟩 به صرافی‌ها هماهنگی مشاهده می‌شود. حجم ورودی صرافی‌ها به محدوده کف در اواخر سال ۲۰۲۰ رسیده است. همانند نمودار حجم تراکنش‌های سرمایه‌گذاران خرد، بر اساس این نمودار نیز تمایلی برای گمانه‌زنی روی قیمت بیتکوین وجود ندارد.

Live Advanced Workbench

بر اساس همبستگی میان جریانات صرافی‌ها و احساسات غالب بر بازار، اندیکاتور جدیدی تحت عنوان Exchange Flow Multiple ایجاد کردیم. ابتدا باید اشاره کرد که برای دست آوردن Exchange Flow، مجموع میزان ورودی و خروجی صرافی‌ها بر دو تقسیم می‌شود و اندیکاتور Exchange Flow Multiple میانگین ماهانه Exchange Flow را به نسبت میانگین سالانه آن در نظر می‌گیرد؛ بنابراین Exchange flows میانگین حجم ورودی و خروجی دلاری به تمام صرافی‌ها هستند.

اکنون با استفاده از اندیکاتور Exchange Flow Multiple می‌توان اولین مراحل 🔴 و آخرین مراحل 🟢 فاز خرسی را مشخص کرد. همانند آخرین نمودارهای بررسی شده، رالی صعودی اخیر از کف قیمتی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ 🟦، سبب گمانه زنی افراد در بازار نشده است.

طبق این مشاهدات، همانطور که در گزارش هفتگی ۳۱ اشاره شد، رالی صعودی اخیر با  افزایش فعالیت کاربران در شبکه همراه نبود‌.

Live Advanced Workbench

اطمینان سرمایه گذاران کوتاه مدت

با مشاهده میزان تقاضا و فعالیت سرمایه‌گذاران خرد و افرادی که تمایل به گمانه‌زنی دارند، می‌توانیم مراحل آغازین فاز خرسی را تشخیص دهیم. سپس برای تکمیل مشاهدات، گزارش را با میزان اعتماد سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت پایان می‌دهیم.

همانطور که در گزارش هفتگی شماره ۲۹ به آن اشاره شد، ساختار فعلی بازار به الگو‌های تشکیل کف در چرخه‌های قبلی بازار شباهت دارد. به طور کلی، پس از گذشت فاز طولانی انباشت، هر حرکت مثبتی در قیمت باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران خرد می‌شود که قیمت خریدشان در نزدیکی قیمت بازار است.

در همین راستا، روند صعودی پیوسته با دو تغییر کلان همراه است:

· کاهش میزان ضرر نقدشده؛ زیرا افرادی که قصد فروش دارند از شرایط فعلی بازار خسته شدند.

· سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت سودهای خود را نقد می‌کنند؛ زیرا تقاضای جدید فشار فروش بازار را جذب خود می‌کند.

کاهش میزان ضررهای نقدشده


بر اساس فاز خرسی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، در مراحل پایانی تشکیل کف قیمتی، میزان ضرر/سود نقد شده خالص به حالت خنثی برمی گردد زیرا آخرین فروشندگان از شرایط حال بازار ناامید شده‌اند‌ و ضررهای خود را کمتر نقد می کنند.

با مشاهده میانگین ۹۰ روزه ضرر و سود نقد شده خالص خواهیم دید که میزان ضرر نقدشده سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کرده است🔵. درصورتی که این روند ادامه پیدا کند، این معیار به سمت سود خالص حرکت خواهد کرد. اینکه اکنون سرمایه‌گذاران بازار به صورت خالص ضرر نقد می‌کنند، نشان‌دهنده‌ی حساسیت افراد به رخدادهای منفی بازار است.


🔔 پیشنهاد تنظیم هشدار: در صورتی که معیار Net Realized Profit/Loss (90 SMA) از عدد ۰ به بالا عبور کند، نشان‌دهنده‌ی افزایش فعالیت، قدرت و تقاضا برای فعالیت در شبکه خواهد بود.

Live Advanced Workbench

جذب سودهای نقدشده

با بررسی سود نقدشده سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت نسبت قیمت‌ فروش این سرمایه‌گذاران را با قیمت خریدشان مشاهده خواهیم کرد. مرز بسیار مهم این معیار عدد ۱.۰ است و در صورت عبور از این سطح، اغلب بیتکوین‌ها در حالت سود خرج می‌شوند.
پس از فاز تسلیم ATH نوامبر، سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت ( افرادی که در سقف خرید کردند) حجم ضرر سنگینی نقد کرده و باعث کاهش شدید سودآوری به زیر مقدار ۱ در این معیار شدند🟥.

معمولا پس از این مرحله اطمینان و اعتماد افراد کاهش پیدا می‌کند و مقدار ۱ به عنوان مقاومتی برای این معیار به شمار می‌رود. علت این رخداد این است که سرمایه‌گذاران حاضر به فروش بیتکوین‌ها در اطراف قیمت خرید خود می‌شوند، زیرا تمایل دارند سرمایه اولیه خود را دوباره به دست آوردند🟡.

سرانجام پس از اینکه به اندازه کافی در کف قیمتی انباشت شکل گرفت، عبور از سطح ۱ به این معناست که حجم سرمایه جدید وارد بازار شده و نقدشدن سود سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت را نیز جذب می‌کند.


🔔 پیشنهاد تنظیم هشدار: در صورتی که معیار STH-SOPR (90 SMA)  سطح  ۱.۰ را بشکند، به نشانه‌ی افزایش سودآوری ، قدرت و تقاضای بازار خواهد بود.

Live Chart

مرور هفته

در این گزارش به عواملی که سبب ضعف بازار و بازگشت قیمت از ۲۴.۴ هزار دلار به زیر سطح Realized Price شدند، پرداختیم. هنگامی که قیمت به بالای سطح Realized Price رسید، اقشار مختلف سرمایه‌گذاران تصمیم به خرج کردن بیتکوین‌ها در قیمت خرید خود گرفتند.

با بررسی سرمایه‌گذاران خرد و افراد گمانه‌زن بازار دریافتیم که رالی صعودی اخیر، نتوانست کابران جدیدی را به شبکه جذب کند. طبق جریانات ورودی و خروجی صرافی‌ها نیز، سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار نشده و بازار با کمبود حجم سرمایه در گردش مواجه است.

ساختار بازار فعلی را می‌توان با اواخر فاز خرسی ۲۰۱۸ مقایسه کرد؛ اما فاز خرسی فعلی هنوز به سودآوری لازم و تقاضای مورد نیاز برای تشکیل روندی قدرتمند نرسیده است. با وجود اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران سعی در حفظ و تشکیل کف قیمتی بیتکوین دارند، اما باید توجه داشت که در حال حاضر بازار بیتکوین تحت تاثیر شدید عوامل و شرایط اقتصاد کلان قرار گرفته است‌.


برای مشاهده بروزرسانی تمام محصولات اعم از اصلاحات و بروزرسانی دستی معیارها و داده‌ها می‌توانید به این قسمت(Changelog) مراجعه کنید.

· لیبیل های آپدیت شده برای BinancePool، Poolin، BTC.com  و AntPool

· معیارهای جدید: US Year-over-Year Supply Change, EU Year-over-Year Supply Change و Asia Year-over-Year Supply Change

· ما را در توییتر دنبال کنید.

· به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

· برای تحلیل و گفتگو بیشتر به فروم گلسنود مراجعه کنید.

· برای مشاهده معیارهای on-chain، به استودیو گلسنود مراجعه کنید.

· برای دریافت پیام‌های هشدار خودکار از طرف معیارهایon-chain و فعالیت‌ صرافی ها، به صفحه توییتر پیام‌های هشدار مراجعه کنید.

نکته: این هفته‌نامه قصد هیچ نوع توصیه مالی و سرمایه‌گذاری ندارد و تمامی این داده‌ها صرفاً به جهت اطلاع‌رسانی شما منتشر شده است. بهتر است هیچ نوع تصمیم مالی از این اطلاعات اخذ نشود و مسئولیت تمام تصمیمات مالی شما صرفاً به عهده شخص شماست.